Matsvinn

Tävlingen ”Är du en svinnfluencer?” är avslutad

Vi säger stort grattis till vinnaren @ninaerica75!

Motiveringen till utmärkelsen Svinnfluencer 2020 lyder:

”För att på ett inspirerande och tydligt sätt visa hur vanliga råvaror som ofta hamnar i slaskhinken kan få nytt liv, både i mindre skala hemma och i ett storkök”.

Tack till er som var med och tävlade!


Matsvinn – ett av våra viktigaste fokusområden

Vårt mål är att minska matsvinnet med 25 % till 2021, jämfört med 2018. Genom smarta inköp och effektiv menyplanering minskar vi tillsammans med våra kunder tillagnings-, serverings- och tallrikssvinn. Vi samarbetar även med maträddarappen Karma, i vilken vi räddar och säljer överbliven mat till halva priset. Utmaningen med minskat matsvinn är komplex så här tror vi på samverkan på bred front. Därför har vi skrivit under en nationell överenskommelse mellan aktörer i livsmedelsbranschen som tillsammans ska arbeta för att minska matsvinnet: https://www.ivl.se/projektwebbar/samarbete-for-minskat-matsvinn.html

Vi ser med entusiasm fram emot att ta del av andras lärdomar och dela med oss av våra erfarenheter inom området.

Höstkampanj3.jpg