Elever lagade hållbar fisk tillsammans med Sveriges Mästerkock

24 jan 2017
Sandra Mastio, vinnare av Sveriges Mästerkock 2015 har tillsammans med MSC – miljömärket för ett hållbart fiske – tagit fram goda och lättlagade recept med miljömärkt fisk i fokus. Den 23 januari besökte Sandra Chartwells på Internationella Engelska Skolan i Kista för att laga mat tillsammans med elever.

På menyn stod fish taco som eleverna både fick smaka och laga genom en sk. cookalong – Sanda visade hur man lagar – eleverna provade själva. Förutom att alla elever på skolan serverades fish taco fick de även ta med sig receptet hem.

Vi driver vår verksamhet under ett koncept som vi kallar ”Eat Learn Live” vilket innebär att vi använder måltiden som ett pedagogiskt läromedel. Cookalongen med Sandra ser vi som ett roligt sätt att öka kunskapen hos eleverna kring hur vi kan säkra framtidens hav genom att använda hållbara råvaror, berättar Johan Florén Driftschef Chartwells.

Skolmåltider från Chartwells, liksom hela Compass Group AB, är sedan två år tillbaka gruppcertifierat enligt MSCs spårbarhetsstandard, vilket innebär att de rätter som bär miljömärket kan spåras tillbaka till ett MSC-certifierat fiske.